آموزش رفع خطاهای رایج وردپرس - قسمت اول

در حالی که وردپرس سیستم ساده ای به نظر می رسد ، خطاهای مختلفی دارد که ممکن است باعث دردسر و اعصاب خوردی شود. 

در این پست یک سری خطای رایجی که در سایت های وردپرسی شاهد هستیم را با هم بررسی کرده و نحوه رفع شان را آموزش خواهیم داد. در ادامه با من همراه باشید. این پست بخشی از یک مجموعه پست آموزشی است که به مرور منتشر خواهند شد تا یک منبع خوبی برای رفع خطاهای وردپرس داشته باشیم. 

رفع خطای Internal Server Error یا ارور 500 در هاست و وردپرس

این خطا وقتی صورت میپذیرد که سرور یا هاست شما نمی داند مشکل از کجاست، این ارور ربطی به وردپرس ندارد و مشکل از هاست و زیرساخت شماست. برای رفع این خطا بهتر است که به پشتیبان هاست خود تیکت بزنید، شاید مثلا دسترسی به فایل ها دچار اختلال شده یا احتمالا زیرساخت در حال بروز رسانی است. شاید هم منابع هاست شما برای لود سایت شما کافی نیست، در تیکت خود نوع کاربرد سایت خودتان را نیز مطرح کنید تا شرکت ارائه دهنده هاست در صورت نیاز پیشنهاد تغییر پلان هاست را به شما بدهد. 

رفع خطای " سایت شما با مشکلات فنی روبرو است " در وردپرس

یکی از هشدارهایی که از وردپرس 5 به این طرف معرفی شده خطای " سایت شما با مشکلات فنی روبرو است " و به انگلیسی This Site is Experiencing Technical Difficulties است. این خطا از جاهای مختلفی ممکن است ایجاد شده باشد. مواردی که پیرو این خطا بایستی چک کنید موارد زیر هستند:

- افزونه ای ناسازگاد نصب شده است، یا اینکه افزونه نال شده و پراز خطاست 

- افزونه یا قالبی که نصب شده نیازمند نسخه خاصی از php است 

- شاید نسخه php هاست شما بدون اطلاع قبلی تغییر کرده است، همیشه نسخه php خودتان را چک کنید ، بهترین نسخه php برای کار با افزونه ها و وردپرس نسخه 7.5 در حال حاضر است. 

برای رفع خطای فوق با تغییر دادن نسخه php به نسخه ای که توسط افزونه ها و وردپرس پشتیبانی می شود مشکل رفع می شود. اگر خواستید افزونه خراب را پاک کنید کافیست از فایل منیجر هاست ، فولدر افزونه خراب را پاک یا Rename کنید. 

رفع خطاهایی که مربوط به کد اشتباه و تغییر در کدها هستند

این گونه خطاها معمولا با عباراتی مثل Parse error- syntax error شروع می شوند. معمولا با یک سطر کد خطا دار در فایل Functions.php روبرو هستیم. برای رفع این خطاها بایستی سراغ کدهایی را بگردید که خودتان دستی وارد وردپرس کردید. یا اینکه افزونه ای نصب کردید که کارش اضافه کردن ویژگی جدیدی به وردپرس بوده که سایت را دچار خطا کرده. برای این کار بایستی از طریق فایل منیجر ، فایل دچار خطا را باز کنید، دنبال سطری که خطا را ایجاد کرده بگردید و ببینید ساختار کد نویسی آن چطور است، شاید برخی اوقات کدها بسته نشدند و خطا ایجاد شده است. 

رفع خطای برقراری ارتباط با پایگاه داده در وردپرس

یکی از خطاهای رایج در وردپرس خطای مربوط به Error Establishing a Database Connection یا خطای ارتباط با پایگاه داده است. در این حالت دو موضوع را بایستی چک کنید. اول اینکه هاست و سرور شما دچار خرابی نشده باشد که بانک اطلاعات را از دسترس خارج کرده باشد. دوم اینکه فایل wp config را چک کنید تا اتصالات بانک وردپرس دستکاری نشده باشد. یکی از این دو مورد مشکل را رفع خواهد کرد. 

رفع خطای صفحه سفید وردپرس

اگر ویندوز صفحه آبی مرگ دارد، وردپرس صفحه سفید مرگ را دارد. صفحه سفید وردپرس به دلیل کم بودن Memory Limits در تنظیمات php اتفاق می افتد. سعی کنید به پشتیبان در اولین مرحله بفرمایید که میزان رم یا مموری لیمیت هاست را افزایش دهد. اگر مشکل رفع نشد افزونه ها را غیر فعال کنید تا داشبورد بالا بیاید و با فعال کردن تک به تک افزونه ها ، افزونه ای که باعث این خرابی شده است را پیدا کنید. این ارور فقط به دلیل استفاده بیش از حد مجاز مموری اتفاق می افتد. 

رفع ارور 404 برای صفحات 

ارور 404 به دلیل تغییر ساختار لینک ها اتفاق می افتد. وقتی شما یک صفحه را پاک می کنید، لینک آن در گوگل باقی است و کاربری که با جستجو به آن لینک رسیده با ارور 404 مواجه می شود. بهتر است که اگر لینکی را پاک می کنید یا تغییر می دهید، برایش یک Redirect درج کنید افزونه های زیادی برای مدیریت Redirect در وردپرس وجود دارد.