جورج کورتز ، یک بار با مک آفی یک بار با کراوداسترایک

از روز جمعه تا حالا دنیا درگیر یک خرابی نرم افزاری است که به دلیل یک بروز رسانی اشتباه صورت گرفته است. شرکت امنیتی Crowdstrike ، که به بیش از 500 بیزنس رده بالا خدمت ارائه می دهد یک بروز رسانی خراب منتشر کرده که باعث شده روی سیستم های ویندوزی ، بوت خراب شود یا در واقع در بوت لوپ سیستم گیر کند و فقط به صورت فیزیکی می توان این مشکل را رفع کرد. 



نکته جالبی که از این ماجرا می توان برداشت کرد اولیش پیرامون جرج کورتز یا جرج کرتز Kurtz است که مشکل مشابهی را در سال 2010 در زمانی که در مک آفی کار می کرده ایجاد کرده است. مک آفی در سال 2010 یک بروز رسانی عرضه کرده که یکی از کلید های ریجستری اصلی ویندوز را پاک می کرده و باعث مشکل در بوت ویندوز می شده است که فقط به صورت فیزیکی قابل رفع بوده . در سالهای بعدی که اینتل شرکت مک افی را خریداری کرده است جرج کرتز شرکت خودش به نام Crowdstrike را راه اندازی می کند که مشکلی مشابه در سال 2024 ایجاد کرده است. این مشکل هنوز رفع نشده است. نکته جالب اینجاست که برخی از سیستم های درگیر خودشان به دلیل ذخیره شدن کلید های bitlocker ویندوز و بوت نشدن باعث خراب شدن نرم افزارهای دیگر شده اند. 

دومین نکته ای که از این ماجرا می توان برداشت کرد موضوع انعطاف پذیری بیش از حد سیستم عامل ویندوز است که با یک بروز رسانی توسط یک نرم افزار دیگر دچار خرابی می شود. گویا سیستم های لینوکسی و مک که این بروز رسانی را دریافت کردند مشکلی بهم نزدند. 


نظرات