به یاد گوگل ریدر



 گوگل سالهای نه چندان دوری یک سرویسی تحت عنوان گوگل ریدر داشت. به انگلیسی اگر بخواهیم نامش را درج کنیم بایستی Google Reader را تایپ کنیم! ( این برای سئو بهتر بود ) . گوگل ریدر سالها دریچه دسترسی خود من به اینترنت بود. به کمک گوگل ریدر میشد در عرض کمتر از 10 دقیقه فهمید در هرجای دنیا ، در هر موضوعی چه خبر است؟! گوگل ریدر یک سرویس مدیریت فید بود. نسل جدید شاید نمی دانند فید چیست؟ البته ما فید اینستاگرام ، تیک تاک یا فید فیس بوک داریم ولی قبل از آن پروتکلی بود که RSS بود. اگر می خواهید بدانید RSS چیست از بخش زیر که کپی ویکی پدیا است بخوانید.

فید های RSS ، یک پروتکل استاندارد سازی شده هستند که کامپیوترها و سرویس ها به کمک آن می توانند متوجه بروز رسانی در سایر سایت ها و سرویس ها شوند! 

داستان گوگل ریدر اینطور آغاز شد که در اوایل دهه ۲۰۰۰، اینترنت به سرعت در حال رشد بود و کاربران به دنبال راه‌هایی بودند تا بتوانند به سرعت و به راحتی به اخبار و اطلاعات دسترسی پیدا کنند. در آن زمان، RSS (Really Simple Syndication) به عنوان یک فناوری محبوب برای اشتراک‌گذاری محتوا معرفی شده بود. با استفاده از RSS، کاربران می‌توانستند بدون نیاز به مراجعه مستقیم به وبسایت‌ها، محتوای جدید را دریافت کنند. 



ایده Google Reader از سوی مهندسی به نام "کریس والر" (Chris Wetherell) مطرح شد. کریس یکی از مهندسان گوگل بود که متوجه شد پیگیری محتوای جدید در وبسایت‌های مختلف برای کاربران زمان‌بر و پیچیده است. او تصمیم گرفت تا یک ابزار متمرکز برای جمع‌آوری و نمایش محتوای RSS بسازد. با حمایت تیم مدیریتی گوگل، او توانست یک نمونه اولیه از Google Reader را توسعه دهد. 

نسخه های اولیه گوگل ریدر اصلا چیزی شبیه به نسخه نهایی نبود


Google Reader در اکتبر ۲۰۰۵ به صورت عمومی عرضه شد. این سرویس به سرعت مورد توجه کاربران قرار گرفت، زیرا به آنها اجازه می‌داد تا محتوای جدید را به صورت منظم و متمرکز دریافت کنند. با گذشت زمان، گوگل به بهبود و توسعه این ابزار ادامه داد و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کرد. 



Google Reader به کاربران امکان می‌داد تا فیدهای RSS مورد علاقه خود را اضافه کنند و محتوای جدید را به صورت یکجا مشاهده کنند. همچنین، کاربران می‌توانستند مقالات را ذخیره کنند، به اشتراک بگذارند و حتی به آنها امتیاز دهند. این امکانات باعث شد تا Google Reader به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای مدیریت محتوا تبدیل شود.
این سرویس موفق توسط گوگل در سال 2013 تعطیل شد، در آن زمان کسی دلیل این کار را نمی دانست، چرا که این روزها می توان فهمید که گوگل ریدر پتاسنل یکی سازی سرویس هایی نظیر توییتر ، فیدهای خبری و منابع و دیتابیس های اینترنت را داشت و همه اینها یک شبه خاموش شدند. شاید بیشترین کاربر در میان سرویس های گوگل را نداشت ولی قطعا یکی از بهترین ها و با کیفیت ترین ها بود. 
سرویس گوگل ریدر در دوران اوج خود حدود 30 میلیون کاربر روزانه داشت که نسبت به اینترنت آن زمان که مثلا توییتر و فیس بوک تازه داشتند به 100 میلیون کاربر اولیه میرسیدند بسیار جایگاه خوبی داشت. اگر گوگل به جای درست کردن سرویس های مختلف ، بر اساس گوگل ریدر مثلا سرویس گوگل پلاس را راه اندازی می کرد شاید می توانست جایگاه فیس بوک در عصر حاضر را بدست آورد. 


مهم ترین مشکل گوگل ریدر با مدیریت آن زمان در بخش های اجرایی گوگل بود. ماریسا میر Marissa Mayer که در آن زمان یکی از مدیران اجرایی گوگل بود و از یاهو آمده بود ! اصلا با گوگل ریدر حال نمی کرد، همیشه به سرمهندس گروه گوگل ریدر می گفت که داری عمر مهندسان خودت را با این محصول هدر می دهی.
خود ماریسا میر هم در گوگل نماند و این روزها در حال کار در استارتاپ هوش مصنوعی خودش است! که کارش کار و جمع آوری دیتا از اطلاعات کسب و کارها و افراد است. 
به هرحال امروز خواستم یادی کنم از گذشته ها و گوگل ریدر ، سرویس دوست داشتنی که روزهای متداوم از آن استفاده کردم و هیچ سرویسی نتوانست جای آن را بدست آورد. به نظرم در حال حاضر Feeder در پلن رایگان می تواند تا حدودی مثل گوگل ریدر باشد. 
موفق باشید. 



نظرات