موتور جستجوی ChatGPT رقیبی جدید برای گوگل



اینکه سم آلتمن می خواهد با گوگل رقابت کند چیز تازه ای نیست، زمانی خود گوگل برای شروع به کار بایستی با یاهو رقابت می کرد و کسی فکرش را نمی کرد که گوگل بتواند یاهو را کنار بزند ولی این اتفاق افتاد و یاهو امروزه فقط نامی است که یک سری خاطرات را زنده می کند. سم آلتمن به کمک هوش مصنوعی و محصول ChatGPT می تواند مانند قبل که یاهو به چالش کشیده شد ، این بار خود گوگل را به چالش بکشد و شاید چند سال دیگر ، همه گوگل را فراموش کنند! اما داستان کمی اینبار متفاوت است. 

در آن زمان امکاناتی که گوگل ارائه می کرد توسط یاهو ارائه نمی شد و یاهو به تغییرات دوران جدید اهمیتی نمی داد به همین دلیل به صورت طبیعی از گردونه رقابت کنار رفت. در دوران حاضر گوگل با Gemeni و سم آلتمن با Chatgpt به رقابت همدیگر می روند. 

گوگل در این مسابقه در یک سری بخش ها حتی از ChatGPT جلوتر نیز است. همین الان در چندین کشور هوش مصنوعی جمنای در نتایج جستجو فعال شده است. این موضوع وضعیت گوگل را بهتر می کند و احتمالا اتفاقی که برای یاهو افتاد برای گوگل نمی افتد فقط شاید برای یک سری امور ما از جستجوی چت جی پی تی استفاده کنیم. البته اگر پشت یک پلن پولی قرار بگیرد که درصد بسیار کمتری از کاربران اینترنت به سمت این موتور جستجو خواهند رفت. 

نکته مهم این است که موتور جستجوی ChatGPT روی سئو تاثیری ندارد

هر برنامه ای برای سئوی وبسایت خود دارید همان را ادامه دهید. فقط سعی کنید با شرایط عصر حاضر سایت خودتان را وفق دهید. سعی کنید عبارت محور و سوال محور باشید و سوالاتی که در ذهن مخاطبتان است را پاسخ دهید.

این پست را حتما مطالعه کنید: نکات مهم سئو در دوران هوش مصنوعی 

موتور جستجوی ChatGPT چطور کار می کند؟

این موتور جستجو در قالب ساید پروجکت در اختیار عده کمی از کاربران پریمیوم این سرویس قرار گرفته و آنچه مشخص است این است که سوال و پاسخ محور است و نتایج جستجو به شیوه کلاسیک بعد از پاسخ ها نمایش داده می شود.

جستجو بدین شکل شروع می شود که یک باکس بزرگ داریم که در آن نوشته " What are you looking for? " کاربر با تایپ کردن عبارت دلخواه خود و زدن دکمه Enter وارد جستجو می شود. 

برخلاف شیوه کلاسیک جستجو، ChatGPT سعی می کند نتایج جستجو را به صورت پاسخ هایی دربیاورد که با کلیک روی هرکدام لیستی از منابع نمایش داده می شوند مثلا در تصویر زیر درباره فستیوال های موسیقی از این جستجوگر سوال شده و در نتایج همانطور که مشاهده می کنید فستیوال هایی که پیدا شدند نمایش داده می شوند که در انتهای صفحه امکان درج Follow Up است برای ادامه دادن صحبت و همچنین در سمت چپ با زدن روی دکمه لینک ها ، لینکهایی که پیرامون موضوع جستجو شده پیدا شده اند نمایش داده می شوند. 


موتور جستجوی ChatGPT در حال حاضر برای حدود 10 هزار کاربر برای تست در دسترس قرار گرفته ، اگر این موتور جستجو با دسترسی به المان های نسخه 4 چت جی پی تی در دسترس عموم قرار بگیرد انقلابی به پا خواهد کرد در غیر این صورت فقط یک ابزار برای جستجوهای دقیق ترمی شود. بایستی دید گوگل در پاسخ به این محصول چطور Gemeni را بهبود می دهد؟

موفق باشید. 

نظرات