چطور فروشگاه اینترنتی خودمان را ایمن کنیم؟



 امنیت در فضای اینترنت مهم ترین قسمت کار است. سایت های فروشگاهی چون ثبت نام بازی دارند معمولا بیشتر مورد حمله قرار میگیرند. در این پست یک سری اقدامات ساده را به شما معرفی می کنیم که هم در سایتهایی که دارای CMS کاستوم دارند کاربرد دارد و هم برای سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوا آماده وردپرس ، جوملا و ... استفاده می کنند کاربرد دارد. 

هاست ایمن

هاست مناسب تهیه کنید. این جمله ای است که هزاران بار به مشتریان خود گفتیم ولی هنوز مشتری به دنبال هاست ارزان قیمت است. شرکتی که هاست ارزان قیمت می فروشد احتمالا پرسنلی برای موارد امنیتی استخدام نکرده یا هاست بدون پشتیبانی می فروشد. احتمالا لایسنس معتبر برای نرم افزارهای مورد نیازش استفاده نمی کند و همین مسئله خودش امنیت شما را زیر سوال می برد.

حتی اگر گواهینامه SSL دارید ، نباید غافل از هاست خود شوید. یک سری هاست ها به کمک ip و نرم افزارهای کرکی مورد هدف قرار میگیرند. 

بروز نبودن فایروال سیستم

چه وردپرسی هستید، چه یک CMS اختصاصی دارید، همیشه سیستم فایروال خودتان را بروز نگهدارید. بروز نبودن فایروال خطرات مشابه هاست ناایمن را دارد. همیشه سعی کنید محدودیت تعداد لاگین را فعال کنید تا کاربری که می خواهد Brute Force انجام دهد جلویش خودکار گرفته شود. سعی کنید از کپچا یا ریکپچا استفاده کنید. 

بروز نبودن نرم افزاری

اینکه همیشه نرم افزار سایت شما بروز باشد بسیار اهمیت دارد. باگ های بیشمار امنیتی وجود دارد که شما ممکن است از آنها خبری نداشته باشید. اینجاست که وردپرسی ها و کسانی که از سیستم های مدیریت محتوای اماده نظیر وردپرس ، جوملا یا دروپال و ... استفاده می کنند خیالشان راحتتر است چرا که باگ های امنیتی شان گزارش و پچ می شوند. در مورد CMS های شخصی چیزی نمی توان گفت. 

بررسی دوره ای مشتریان فروشگاه

همیشه به صورت دوره ای ، مشتریان جدیدی که ثبت نام کردند را بررسی کنید که کاربر بات در میان آنها نباشد. ایمیل ها را چک کنید که کسی با ایمیل تقلبی ثبت نام نکرده باشد. کاربران ادمین و مدیران را بررسی کنید که حساب جدیدی که متوجه آن نشدید به آنها اضافه نشده باشد. سعی کنید رمز عبورهای مشتریان را دوره ای ریست کنید تا رمز جدید ست کنند.

با انجام امور بالا کمی می توانید خیال راحتتر به مدیریت سایت خود بپردازید ولی همیشه برای روز مبادا آماده باشید. برای این کار بکاپ هفتگی یا ماهانه را فراموش نکنید.

موفق باشید. 

نظرات