سوزان وویچیکی مدیر عامل اسبق یوتیوب درگذشت


 

سوزان وویچیکی مدیر عامل اسبق یوتیوب که 16 امین کارمند گوگل بود و گوگل از گاراژ وی آغاز به کار کرد در سن 56 سالگی بعد از دوسال تحمل سرطان ریه درگذشت.

سوزان وویچیکی یکی از شخصیت های محبوب گروه آلفابت بود که بیشتر روی کار تمرکز داشت ، اکثر هیئت مدیره آلفابت سمت های مشاوره ای دارند و خیلی روی کارها نظارت ندارند. یوتیوب ایده وی بود که خریداری شود. همچنین رشد تبلیغات گوگل نیز مدیون ایده های ایشان است. 

سوندرای پیچای مدیر اجرایی گوگل درباره وی در شبکه اجتماعی X نوشت:

" «به‌طرز غیرقابل‌باوری از فوت دوست عزیزم، سوزان وویچیکی، بعد از دو سال زندگی با سرطان غمگینم. او مانند هرکس دیگری، هسته اصلی تاریخ گوگل است؛ تصور دنیایی بدون او سخت است. او انسان، رهبر و دوستی شگفت‌انگیز بود که تأثیر فوق‌العاده‌ای بر جهان داشت و من یکی از چندین کارمند گوگل هستم که با شناخت او انسان بهتری شدم. بسیار زیاد دلتنگش می‌شویم. در آرامش بخواب سوزان.» "

سوزان سال 1999 به‌عنوان شانزدهمین کارمند و اولین مدیر بازاریابی به گوگل پیوست. «لری پیج» و «سرگی برین» شرکت را در گاراژ وویچیکی راه‌اندازی کردند. خواهر او، «آنه وویچیکی»، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت 23andMe است.

از پروژه‌هایی که سوزان وویچیکی در آن‌ها مشارکت داشت، می‌توان به امکان جستجوی تصویر اشاره کرد. او که بر تبلیغات گوگل هم نظارت داشت، خرید یوتوب را به گوگل پیشنهاد کرده بود. وویچیکی سال ۲۰۱۴ مدیرعامل یوتوب شد.

سال 2023، وویچیکی سِمت خود در این شرکت را ترک کرد تا روی «خانواده، مسائل شخصی و سلامتی» تمرکز کند، درحالی‌که همچنان در نقش مشاور برای «ارائه مشاوره و راهنمایی در گوگل و مجموعه شرکت‌های آلفابت» فعالیت داشت.

نظرات